- Twee Zuid-Koreaanse bedrijven gaan investeren in de Brabantse startup Lightyear.
- “Deze stap verbreedt ook onze toegang tot de sterke Zuid-Koreaanse autosector”, stelt topman Lex Hoefsloot van Lightyear in een persbericht.
- Begin oktober werd bekend dat Lightyear zijn droom om een zonneauto te produceren voorlopig laat varen en zich gaat richten op de productie van zonnedaken.
- Lees ook: Geen zonneauto, maar zonnedaken: Lightyear gooit het roer om bij gebrek aan enthousiasme onder investeerders
Twee Zuid-Koreaanse bedrijven gaan investeren in startup Lightyear uit Helmond. Beide investeerders zijn al actief in de Zuid-Koreaanse auto-industrie.
Het contact met de twee Zuid-Koreaanse bedrijven, Sunbo Angel Partners en Lighthouse, werd gelegd tijdens de International Consumer Electronics Show begin dit jaar in Las Vegas, zegt Lightyear-topman Lex Hoefsloot in een persbericht. “Deze stap verbreedt ook onze toegang tot de sterke Zuid-Koreaanse autosector.”
Zuid-Korea is de op vier na grootste autoproducent ter wereld. Sunbo Angel Partners heeft sinds de oprichting in 2016 geïnvesteerd in al meer dan 120 nieuwe technologiebedrijven die onder meer actief zijn op het gebied van groene energie, duurzaamheid en ruimtevaarttechnologie.
Met Sunbo werden volgens Hoefsloot al enkele maanden gesprekken gevoerd over financiering.
Lightyear nam afscheid van zonneauto wegens gebrek aan investeerders
Lightyear staakte begin dit jaar de productie van zijn eerste zonneauto. Kort daarna ging het bedrijf failliet. In april werd bekend dat het bedrijf in afgeslankte vorm een doorstart maakt.
Begin oktober werd bekend dat Lightyear zijn droom om een zonneauto te produceren voorlopig laat varen en zich gaat richten op de productie van zonnedaken.
Het bedrijf uit Helmond gooide het roer om wegens een gebrek aan investeerders. Sinds de doorstart begin dit jaar was er geen extra geld opgehaald, zo vertelde CEO Lex Hoefsloot destijds tegen het Financieele Dagblad. Hij zei dat ook het nieuwe project van Lightyear afhankelijk is van investeerders.
Eerder dit jaar besloot het Duitse Sono Motors ook af te zien van de productie van zijn zonneauto. In plaats daarvan besloot het, net als Lightyear, om zich te richten op de verkoop van zonnedaken.
Begin dit jaar noemde financieel directeur Torsten Kiedel van Sono Motors dit al als alternatief tegen Business Insider Nederland. Het bedrijf had als doel om 90 miljoen euro aan vooruitbestellingen op te halen. Anders zou het de stekker uit zijn stekkerauto trekken. Zo gezegd, zo gedaan.